آب سرد بنوشیم یا آب گرم | باور اشتباهی که باید تغییر کند

بسیاری از بدن‌ساز‌ان و یا ورزشکاران حرفه‌ای از تکنیک خوردن آب سرد و ورزش در فضای سرد، استفاده می‌کنند تا کالری بیشتری بسوزانند و عضلات حجیم‌تری داشته باشند.
آب سرد بنوشیم یا آب گرم | باور اشتباهی که باید تغییر کند
کد خبر : ۵۴۴۰۸

خبرگردون| هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن نوشیدن آب سرد برای سلامتی وجود ندارد. هم آب سرد و هم آب هم‌دمای محیط، بدن را هیدراته نگه می‌دارد. هرچند که نوشیدن آب گرم فواید خاص خود را دارد، مانند کمک به هضم غذا و دفع سموم؛ اما نوشیدن آب سرد هم بی‌فایده نیست.

به گزارش هلث‌لاین، برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب سرد، عادت بدی است که می‌تواند به‌سلامتی در درازمدت آسیب برساند. این باور مبتنی بر این نگاه است که نوشیدن آب سرد معده را منقبض و هضم غذا را سخت‌تر می‌کند. اما این باور باید تغییر کند، چراکه آب سرد می‌تواند به لاغری شما کمک بزرگی بکند.

بسیاری از بدن‌ساز‌ان و یا ورزشکاران حرفه‌ای از تکنیک خوردن آب سرد و ورزش در فضای سرد، استفاده می‌کنند تا کالری بیشتری بسوزانند و عضلات حجیم‌تری داشته باشند.

در واقع وقتی بدن از سرما می‌لرزد یا با خوردن مواد غذایی سرد، سردتر می‌شود، عضلات غیرارادی منقبض می‌شوند و درنتیجه با کالری‌سوزی بیشتر سعی می‌کند، خود را گرم کند. طبق این فرآیند، بافت چربی قهوه‌ای بدن از بین می‌رود و فرد لاغرتر می‌شود؛ بنابراین ماساژ بدن با یخ، گرفتن دوش آب سرد، ورزش در هوای آزاد، خوابیدن در جای سرد و خوردن آب خنک در هنگام ورزش هر کسی را خوش‌اندام‌تر می‌کند.

طبق یک مطالعه، نوشیدن آب سرد در حین ورزش می‌تواند به جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد بدن کمک کند و جلسات تمرینی نتیجه بهتری داشته باشد. در حقیقت، نوشیدن آب سرد باعث می‌شود که بدن شما بتواند دمای پایین‌تری را حفظ کند.

در این تحقیق آمده است که نوشیدن آب ساده، بدون توجه به دمای آن، با مصرف کالری کمتر در طول روز مرتبط است. نوشیدن آب به‌عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های شیرین برای هضم غذا مفید است و وزن را در حالت ایده‌آل حفظ می‌کند. اما در کل، نوشیدن آب سرد، ابزار قدرتمندی برای کاهش وزن به‌شمار می‌رود.

در همین حال به دلیل باور‌های اشتباه، برخی از افراد از نوشیدن آب سرد خودداری می‌کنند؛ چراکه در برخی از فرهنگ‌ها نوشیدن آب سرد یک خطر قابل‌توجه برای سلامتی شمرده می‌شود، اما تحقیقات این ادعا را اثبات نمی‌کند.

فراموش نکنید، اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، و یا اگر بیماری مزمنی دارید که منجر به هضم کندتر غذا می‌شود، نوشیدن آب سرد اصلاً ایده‌ای جذابی نیست.

در کل، اگر نگران هضم غذای خود هستید، سعی می‌کنید وزن خود را متعادل نگه دارید و یا احساس می‌کنید که ممکن است دائماً آب بدنتان کم شود، برای داشتن یک برنامه غذایی صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر